Media Markt – Saturn Belux opent webshop en wil zijn leiderschap verstevigen met een doorgedreven multichannel strategie

Ook 10 nieuwe winkels en een investering van 30 miljoen op 3 jaar tijd

Media Markt – Saturn Belux, kondigt de opening van zijn webshop (www.mediamarkt.be) aan voor het grote publiek op 19 juni en heeft de ambitie om de komende drie jaar nog 10 nieuwe winkels te openen, ter waarde van een investering van €30 miljoen. De grootste elektronicawinkel in België en Luxemburg, met een marktaandeel van 14% wil met deze ambitieuze plannen en een doorgedreven multichannel strategie zijn leiderschap in beide landen nog verstevigen.

Groeistrategie op drie niveaus

De groeistrategie van Media Markt – Saturn Belux differentieert zich door zijn aanpak op drie niveaus. De elektronicaketen, die vandaag 24 winkels (22 in België en 2 in het GH Luxemburg) heeft, zal blijven investeren in zijn netwerk van fysieke winkels en wil de komende drie jaar 10 nieuwe winkels openen en een tiental bestaande winkels moderniseren, in totaal goed voor een investering van ongeveer €30 miljoen. De eerstvolgende opening staat gepland in Mechelen op 27 november 2013, maar ook o.a. Turnhout, Doornik en Waver staan op het verlanglijstje. Ook wordt de webwinkel mediamarkt.be op 19 juni voor het grote publiek gelanceerd. Philippe Depautex, Managing Director Media Markt - Saturn Online Belux: “De webshop werd enkele weken getest om zeker te zijn van een vlekkeloze lancering. Wij zijn er klaar voor en hebben de ambitie om op termijn 10% van de Belgische omzet te genereren met dit online kanaal. Ondertussen wordt hard gewerkt om de site tegen augustus mobile compatible te maken”. In een tweede fase zal ook de Luxemburgse webshop saturn.lu volgen. Om de concurrentie met de echte pure online spelers te kunnen blijven aangaan, verwierf de Media-Saturn Holding begin deze maand bovendien voor 100% de aandelen van ‘pure player’ Redcoon, momenteel nog een kleine speler op de Belgische markt (redcoon.be), maar met veel potentieel.

Een consistente multichannel aanpak

Media Markt blijft sterk geloven in het klassieke winkelkanaal en is ervan overtuigd dat de online winkel een ondersteuning zal zijn van de bestaande winkels. In de online winkel zal het daarom mogelijk zijn om voor een aankoop in de winkel te kiezen, door een bepaald product te bestellen en dezelfde dag nog af te halen in een winkel naar eigen keuze. De klant kan ook kiezen voor gratis thuislevering, die gegarandeerd wordt de dag na bestelling.

De webshop en de traditionele winkels worden op dezelfde manier georganiseerd. Ze bieden hetzelfde productengamma en dezelfde dienstverlening. Media Markt zal werken met een nationale prijszetting waarbij de keten garandeert om de laagste prijs te geven ten opzichte van andere multichannel spelers, aangevuld met een lokale prijsstrategie voor de fysieke winkels in een perimeter van 25km rond de winkel zoals die voorheen bestond.

Ambitieus driejarenplan

Media Markt-Saturn Belux kende sinds zijn start in 2002 een continue groei en boekte in 2012 een omzet van €697 miljoen (€646 miljoen in België en €51 miljoen in het GH Luxemburg). Door dit ambitieuze groeiplan wil de elektronicaketen tegen 2016 een omzet van €1 miljard bewerkstelligen, met een marktaandeel van 20%. Media Markt – Saturn wil op die manier zijn marktleiderschap consolideren op alle vlakken. Sven Degezelle, CEO Media Markt – Saturn Belux: “We mogen als bedrijf fier zijn op de knappe verwezenlijkingen van de afgelopen 10 jaar. Strikt genomen zijn we de grootste, maar we moeten dat leiderschap meer uitstralen. Door in alle kanalen aanwezig te zijn, kunnen we echt gaan inspelen op de constant wijzigende behoeften van onze klanten en het ambassadeurschap van de markt naar ons toe trekken. Gewoon goed is niet goed genoeg, we streven met al onze medewerkers uitmuntendheid na. Samen met onze leveranciers willen we steeds de nieuwste technologieën naar de consument brengen, altijd en overal, zonder beperkingen en tegen de beste prijzen.”

biografie-Sven-en-Philippe.pdf

Laura Moerman

Persrelaties voor Media Markt - Saturn Belux, Whyte Corporate Affairs

MediaMarkt is de grootste elektronicaketen van Europa en is sinds 1999 actief in Nederland met momenteel 55 winkels. Inmiddels zijn er in België 23 winkels en in Luxemburg 2. In totaal is de winkelketen met zo’n 1000 winkels actief in 11 Europese landen.