Media Markt merkt sterke stijging in de verkoop van elektronica voor schoolgaande jeugd

Het nieuwe schooljaar is ondertussen al enkele dagen op gang getrokken. Steeds meer schoolgaande kinderen en jongeren kiezen bij de start van het schooljaar voor nieuwe elektronica zoals tablets, laptops en smartphones, zo blijkt uit cijfers van elektronicagigant Media Markt. Vooral smartphones en tablets doen het uitstekend, met een stijging in de verkoopscijfers van respectievelijk 96% en 64% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De verklaring ligt mogelijks in het groeiende gebruik van elektronica in het klaslokaal, waardoor leerlingen worden gestimuleerd om huiswerk of schooltaken te maken met een laptop of een tablet.

Smartphone grootste stijger
In vergelijking met dezelfde periode in 2012 zijn er tijdens de twee laatste weken van augustus 2013 opvallend meer draagbare elektronica verkocht. De grootste stijgers zijn de smartphones. De verkoop van deze telefoons steeg in de winkels van Media Markt dan ook met maar liefst 96%. “De markt verandert voortdurend en vooral jongeren zijn erg geïnteresseerd in de laatste innovaties en de allernieuwste modellen,” vertelt de product manager Telecom bij Media Markt.

Tablet of computer?
De populariteit van de tablets wordt opnieuw bevestigd: de verkoop steeg met 64% ten opzichte van vorig jaar. “We merken dat scholieren sneller naar tablets grijpen wanneer ze op zoek zijn naar een ideaal schoolinstrument. Vroeger wilde iedereen een laptop hebben, maar vandaag kiest men liever voor een lichtere variant,” aldus de product manager IT bij Media Markt. “Vooral de 2-in-1-tablets doen het goed. Ze zijn uitgebreider dan de meeste van hun soortgenoten, lijken meer op een compacte laptop en onderscheiden zich vooral omdat men er programma’s op kan openen, zoals bijvoorbeeld het tekstverwerkingsprogramma Microsoft Word, een must voor elke student.”

Het succes van de tablets verklaart dan ook de daling in de verkoop van laptops. Er gingen tijdens de grote vakantie 24% minder laptops over de toonbank dan in de zomer van 2012. Media Markt merkt op dat Windows nog altijd de voorkeur krijgt als het over besturingssystemen voor notebooks en pc’s gaat. Apple en Android blijven koploper voor tablets.

Kleuters kiezen voor tablets
“Steeds vaker komen ouders een tablet kopen voor hun kleuter. Het groeiende aantal apps voor kinderen, kleuters en zelfs peuters is het beste bewijs van deze trend. Ook op het gebied van hardware en accessoires blijven de producenten innoveren. De evolutie is amper bij te houden,” vertelt men bij Media Markt. “Laptops zitten iets ingewikkelder in elkaar, waardoor de beginleeftijd een pak hoger ligt, zo ongeveer rond de leeftijd van twaalf jaar, de leeftijd waarop de meeste kinderen de lagere school ruilen voor het middelbaar.”

Over Media Markt

Media Markt is de grootste elektronicaketen van Europa. Kenmerkend voor de winkelketen, die in 1979 werd opgericht en onderdeel is van de Media-Saturn-Holding GmbH, zijn een unieke selectie laaggeprijsde merkproducten, deskundig personeel, een uitstekende service, opvallende reclame en een gedecentraliseerde organisatiestructuur. Iedere store manager is aandeelhouder van zijn eigen vestiging en is daarmee verantwoordelijk zowel voor het assortiment als voor prijszetting, personeel en marketing. Momenteel heeft Media Markt 17 winkels in België.

Laura Moerman