MediaMarkt pakt uit met nieuwe marketingcampagne

Plezierbeleving van de consument staat centraal

MediaMarkt pakt dezer dagen uit met een nieuwe marketingcampagne. Met de nieuwe tagline ‘Jawadde dadde!’ focust de elektronicaketen meer dan ooit op de consument. Naast prijs en product wil MediaMarkt een meerwaarde bieden door in te zetten op plezier, beleving en service; zowel online als in de winkels. Met deze strategie wil de Belgische marktleider haar positie veiligstellen en tegelijkertijd blijven groeien.

Na de alombekende ‘Ik ben toch niet gek?!’, pakt MediaMarkt vandaag uit met de gloednieuwe tageline ‘Jawadde dadde!’. Met deze marketingcampagne wil de elektronicagigant meer dan ooit focussen op de consument.

“Jawadde dadde verwijst naar de verwondering van de consument. We moeten hem op onverwachte momenten kunnen verrassen”, verduidelijkt marketingmanager MediaMarkt België Yannick de Bièvre. “Bij MediaMarkt moeten we ervoor zorgen dat er iets blijft hangen bij onze klanten.”

Prijs en product zijn immers alsmaar minder een onderscheidende factor.

“Prijzen worden quasi permanent vergeleken en aangepast”, verduidelijkt Chief Operation Officer van MediaMarkt Belux Michel van Ruth. “Consumenten hebben tegelijkertijd uitgebreide keuzemogelijkheid omwille van het onlinegegeven dat aan belang wint. Dat neemt niet weg dat onze prijzen en assortiment belangrijk zijn en blijven. Alleen willen we hier voor de consument iets extra aan toevoegen. Het wordt steeds belangrijker om op zijn maat te denken en in te spelen op zijn specifieke noden en behoeften.”

Plezier als sleutelwoord

Dit wil MediaMarkt gaan doen door meer in te zetten op waar de consument plezier aan beleeft.

Michel van Ruth: “We verkopen voortaan dus niet de laatste nieuwe smartphone, maar onvergetelijke selfies op vakantie. Hetzelfde geldt voor de gloednieuwe stofzuiger waarmee je gegarandeerd een kraaknette vloer in huis haalt. Het is een andere manier van communiceren. Zowel de onlineverkoop als de winkels spelen hierbij een belangrijke rol. Beiden vullen mekaar aan.”

Ervaringen zijn belangrijker dan producten

Bovendien willen ze bij MediaMarkt ook extra aandacht vestigen op verrassende en leuke ervaringen voor wie naar de winkel komt. Dit gebeurt al in de vestiging in de flagshipstore in Wilrijk waar klanten behalve een koffiemachine aanschaffen ook een echte cappuccino kunnen drinken gemaakt volgens de regels van de kunst door een echte barista.

“Beleving is belangrijk. Mensen zijn niet meer bezig met wat ze kopen, maar des te meer met wat ze ermee kunnen doen”, verduidelijkt marketingmanager Yannick de Bièvre. “Uit onderzoek is trouwens gebleken dat de Belg meer en meer geld uitgeeft aan ervaringen dan aan producten, dat is blijkbaar typisch Belgisch. Vandaar dat we ons ook extra willen gaan toeleggen op deals. Ik denk maar aan het winnen van voetbaltickets bij de aankoop van een televisie. Op die manier maakt MediaMarkt hun ervaringen ook rijker.”

Service voor, tijdens en na de aankoop

Service is en blijft ook heel belangrijk en wordt zelfs nog uitgebreid.

Michel van Ruth: “Dit zowel voor, tijdens als na de aankoop. Dit mag dus niet louter beschouwd worden als een simpele dienst na verkoop. Door je gsm bij aankoop te beschermen met een screenproctector wil MediaMarkt vermijden dat je achteraf problemen hebt. Maar we kunnen evengoed je nieuwe televisie thuis komen installeren als je daar zelf de kennis en de tijd niet voor hebt. Op die manier willen we het leven van onze klanten vergemakkelijken. We bieden dus geen product aan, maar noemen het liever een oplossing.”

De nieuwe marketingcampagne van MediaMarkt zal de komende maanden overal te zien zijn

Voorbeeld reclame met focus op wat je met product kan doen

Annelies Baeten

MediaMarkt is de grootste elektronicaketen van Europa en is sinds 1999 actief in Nederland met momenteel 55 winkels. Inmiddels zijn er in België 22 winkels. In totaal is de winkelketen met zo’n 1000 winkels actief in 11 Europese landen.