MediaMarkt waarschuwt voor malafide website die begeerde PlayStation 5 aansmeert

10 februari 2021 - MediaMarkt waarschuwt klanten voor de malafide website Pix-Market. Deze Spaanse site probeert onder meer de laatste nieuwe PlayStation 5 te verkopen en maakt hierbij ook melding van adresgegevens van de elektronicaketen. Potentiële klanten zouden dus verkeerdelijk kunnen denken dat MediaMarkt hierachter zit. MediaMarkt krijgt dagelijks tientallen klachten van zogenaamde phishing binnen en werkt hiervoor nauw samen met de politie

De PlayStation 5 is fel begeerd en dat is nu net waar de frauduleuze website gretig op inspeelt. Vaak is de laatste nieuwe spelcomputer uitverkocht waardoor het een ware schattenjacht is om er eentje op de kop te kunnen tikken. De website Pix-Market heeft allesbehalve stockproblemen, ware het niet dat hier criminelen aan het werk zijn. Wie een PlayStation aankoopt komt echter bedrogen uit, want hij zal de PlayStation 5 nooit ontvangen, maar is wel zijn geld kwijt. Pure oplichterij dus. De website waarvan sprake verkoopt naast de spelcomputer ook nog andere elektronische apparaten.

Vermelding adresgegevens

MediaMarkt kreeg hier al klachten over aangezien de oplichters ook adresgegevens van de elektronicaketen op de website plaatsen.

“Op die manier wekken ze verkeerdelijk de indruk dat het een betrouwbare verkoper is”, zegt Janick De Saedeleer van MediaMarkt. “Maar niets is minder waar. Het is het zoveelste geval van phishing. Het gaat over de website: https://pix-market.com/

Nauwe samenwerking met politie

MediaMarkt wordt vaker met dit soort van criminele activiteit geconfronteerd. Janick De Saedeleer: “Wij krijgen jammer genoeg dagelijks tientallen klachten binnen van opgelichte klanten. Zo bekomen criminelen bijvoorbeeld bankgegevens door hun slachtoffer een mailtje te sturen als ware het hun bank waarna ze online aankopen doen bij MediaMarkt, die ze vervolgens laten leveren in een postpunt. Ook dit is een veelvoorkomend geval van phishing. Wij werken hiervoor nauw samen met de politie om hen te helpen de daders te vatten. Zo liep er recent nog een dader tegen de lamp.”

Het probleem is de laatste jaren enorm toegenomen. MediaMarkt wil haar klanten om die reden graag waarschuwen. Janick De Saedeleer: “Let op met online aankopen en check altijd goed de verkoper erachter. Als je twijfelt is het beter om af te zien van je aankoop.”

Florence Baekelandt