Persbericht: MediaMarkt waarschuwt voor topaanbiedingen van oplichters

Elektronicaketen MediaMarkt waarschuwt voor phishingpraktijken waarbij de merknaam valselijk wordt gebruikt. De afgelopen week liepen al 400 klachten binnen van slachtoffers. MediaMarkt waarschuwt alle consumenten via sociale media en vraagt met aandrang om niet op deze berichten in te gaan.

Het is niet de eerste keer dat MediaMarkt met dergelijke internetoplichters af te rekenen krijgt. “In het verleden gebeurde het nog”, legt woordvoerster Janick De Saedeleer uit. “Maar deze keer is het aantal klachten toch opvallend. De teller staat momenteel op een vierhonderdtal.”

Concreet gaat het om phishingmails en smsjes. Phishing is een gekende vorm van internetfraude waarbij een oplichter gevoelige informatie (gebruikersnaam, wachtwoord, kredietkaartnummer, ...) probeert te verkrijgen om later te misbruiken. Consumenten worden benaderd via sms en mail waarin promotie wordt gemaakt voor een zogezegde topaanbieding van MediaMarkt. De oplichters beloven hen een dure smartphone voor een eenmalige verzendingskost van 3 euro, maar in realiteit worden hun bankgegevens misbruikt en krijgen ze een maandelijks abonnement aangesmeerd.

“Jammer genoeg trapten heel wat consumenten reeds in de val”, vervolgt Janick De Saedeleer. “Met als gevolg dat ze een pak geld kwijt zijn. Wij benadrukken dat de smsjes en mails niet door MediaMarkt verstuurd worden en vragen dus om niet op deze valse aanbiedingen in te gaan.”

Bij twijfel kan er altijd contact opgenomen worden met de klantendienst op het nummer 02 465 55 00

Annelies Baeten

Janick De Saedeleer